آیا سطح کیفی جعبه سازی در ایران خوب است

جعبه سازی یکی از صنایع تولیدی مهم و اساسی در ایران محسوب می شود. ارائه خدمات جعبه سازی توسط تولید کننده های مختلفی صورت می پذیرد و تمامی تولید کنندگان این کالای مهم سعی در استفاده از روش های مختلف برای به دست گرفتن سهم بیشتری از این بازار دارند. جعبه سازی در ایران در سطوح کیفی متنوعی انجام می شود: بعضی تولید کنندگاه به صورت سنتی و با قیمت های بسیار نازل اقدام به تولید جعبه می کنند و بعضی هم با ورود ماشین آلات خاص صنعت جعبه سازی و ارائه خدمات به مشتری و تولید جعبه با کیفیت، سعی در ارائه خدمات جعبه سازی در سطوح بین المللی دارند. جالب اینجاست که این مشتری است که تعیین می کند که کیفیت جعبه در چه سطحی باشد و هر دو نوع تولید کننده در نهایت برای محصولات و خدمات خود متقاضیان خاصی دارند.

وقتی صحبت از جعبه سازی سنتی و غیر مدرن در میان است، در واقع منظور همان جعبه سازی سنتی، دستی و کارگاهی است که طبیعتا کیفیت این نوع تولیدات، هیچ گاه به کیفیت محصولات ماشینی و دستگاهی نمی رسد. در این روش، مشتری باید به صورت حضوری یک کارگاه تولید جعبه پیدا کند و بعد از ارائه نیاز خود و مشاهده نمونه جعبه های تولید شده توسط آن تولید کننده، اقدام به سفارش جعبه کند. در این روش خبری از خدمات به مشتری نیست و مشتری صرفا بر اساس اطمینان به مکان فیزیکی تولید کننده و همچنین دیدن چند نمونه محصول اقدام به سفارش گذاری می کند. بدقولی تولید کننده در این سطح از ارائه خدمات جعبه سازی یکی از شکایات اصلی مشتریان است. همچنین مشتریانی که به این شکل اقدام به خرید جعبه مورد نظر خود می کنند صرفا به دنبال ارزان تمام شدن قیمت جعبه هستند و برای خدمات به مشتری، کیفیت جعبه و خدمات پس از فروش ارزش زیادی قائل نیستند.

این نوع مشتریان دردسر کار با چنین تولید کنندگانی را نیز به جان می خرند و گاها از نظر زمانی و به علت کیفیت پایین تولیدات، دچار ضررهای زیادی نیز می شوند. در واقع مشتری که صرفا به دنبال ارزان خریدن و جنس ارزان است همان چیزی نصیبش می شود که به دنبال آن است: یعنی خدمات ارزان و بی کیفیت، محصول ارزان و بی کیفیت بدون ذره ای پاسخگویی و خدمات پس از فروش بی کیفیت. مشتریان بسیاری پس از مراجعه به مجموعه تولیدی تی سبز این شکایت را می کنند که مثلا قبل از آشنایی با شما، با فلان تولید کننده بازار کار می کردیم که آنقدر بدقولی می کردند که از خیر تحویل آن سفارش می گذشتیم. به قول برایان تریسی که در یکی از کتاب هایش می گوید: مشتریانی که صرفا به دنبال خدمات یا اجناس ارزان هستند همان چیزی نصیب شان می شود که لیاقتش را دارند. می دانیم که این جمله کمی تند به نظر می رسد اما در بسیاری موارد، تاکید بیش از حد مشتری بر ارزان تمام شدن یک جعبه و ندیدن سطح بالای ارائه کیفیت و خدمات از طرف تولید کننده، برای تولید کننده هم برخورنده است و چنین مشتریانی را صرفا جنس ارزان راضی می کند و اگر هم بخواهیم سیاست مان را در مجموعه تی سبز برای شما بیان کنیم، هیچ یک از سیاست های تی سبز مبنی بر جذب چنین مشتریانی نیست. چنین مشتریانی اساسا ارزشی برای هیچ چیز جز قیمت قائل نیستند که صد البته دردسرش را نیز می کشند. در مقابل چنین مشتریانی، گروه دیگری از مشتریان هم هستند که ویژگی هایی کاملا مخالف گروه قبلی را دارند.

دسته دومی از مشتریان نیز هستند که طالب خدمات جعبه سازی اند اما نه به هر قیمتی. چنین مشتریانی که در دسته بندی مشتریان حرفه ای قرار می گیرند، برای خوش قولی، کیفیت ارائه محصول، تعهد، صداقت، خدمات به مشتری، سهولت در دسترسی و خوش نامی برند تولید کننده شان ارزش قائلند و در ازای کمی مبلغ بیشتر، می توانند علاوه بر دریافت خدمات جعبه سازی، از خوش قولی، تعهد، خوش برخوردی و مشتری مداری تولید کننده نیز بهره مند شوند.

صنعت جعبه سازی صنعتی نیست که سودهای هنگفت و نجومی جایی در آن داشته باشد و همه تولید کنندگان این صنف، در نهایت یک تولید کننده هستند و حرکات دلال مابانه، جایی در ادبیات یک تولید کننده ندارد. اما تولید کننده ها هم همگی در یک سطح نیستند و برخی تولید کنندگان قطعا زحمت بیشتری در به روز کردن ارائه خدمات و همچنین برندینگ، مدیریت کیفیت محصول و استفاده از دانش روز این صنعت کشیده اند. قطعا چنین تولید کننده ای با این کیفیات و خصوصیات نمی تواند با یک تولید کننده کوچک کارگاهی قابل قیاس باشد. اگر بخواهیم این رویه را با یک مثال در صنعت خودروسازی مشخص کنیم می توانیم بهتر متوجه این موضوع شویم. متریال تشکیل دهنده تمامی خودروهای جهان از یک نوع متریال بخصوص مثل فلز، پلاستیک، چوب و چرم و غیره است. اما این نحوه ارائه این متریال است که ارزش محصول نهایی را تعیین می کند و این می شود که مرسدس بنز می تواند با 70 درصد حاشیه سود بیشتر اقدام به فروش خودروهای خود کند در حالی که تولید کنندگان ایرانی، هر چقدر هم که خودرویی در سطوح کیفی بین المللی تولید کنند، توان ارائه چنین خدماتی را ندارند. چرا؟ چون برندینگ و همچنین سابقه تولیدات، سابقه برخورد با مشتری و اخبار مختلفی که در ادوار مختلف از خودروسازان ایرانی پخش شده است، مانع از ایجاد یک تصویر فاخر در ذهن مصرف کننده ایرانی می شود. همین امر و مسئله در صنعت جعبه سازی نیز مطرح است و مشتری که برای برند که در واقع همان آبروی تجاری یک تولید کننده است، ارزشی قائل نیست، طبعا توانایی درک ارزش خدمات، کیفیت ارائه محصول و یا خدمات پس از فروش را ندارد. اساسا برای چنین مشتری این موارد اهمیتی ندارد.

البته نکته دیگری که باید به آن توجه کرد این است که وجود تولید کنندگان بی کیفیت در بازار، باعث ضربه خوردن به تصویر این صنعت شده است. این تولید کنندگان حاضرند به هر قیمتی کار کنند و در واقع با ارائه قیمت های غیر منطقی، باعث ایجاد تشویش در ذهن مشتری می شوند و دیدی غیر واقع بینانه به مراجعه کنندگان می دهند. در چنین فضای مسمومی، مراجعه کننده نیز گیج می شود و چنین تولید کنندگانی، بیشتر باعث ضرر زدن به مشتری و همچنین سایر تولید کنندگان خوب و با کیفیت صنعت جعبه سازی می شوند.

پس نتیجه می گیریم که سطح کیفی جعبه سازی در ایران با توجه به نوع تقاضای مشتریان تعیین می شود. مشتریان حرفه ای از تولید کننده ای خرید می کنند که علاوه بر ارائه کیفیت بهتر، خدمات بهتری نیز ارائه می دهد و در مقابل، مشتریان طالب اجناس ارزان قیمت هم با تاکید مطلق بر جعبه ارزان، خدماتی ضعیف و با تعهدی پایین نصیب شان می شود. البته لازم به ذکر است که تعداد تولید کنندگانی که به صورت حرفه ای و با ماشین آلات مخصوص این صنعت اقدام به جعبه سازی می کنند در ایران انگشت شمار است و به غیر یک الی دو تولید کننده (از جمله تی سبز)، اساسا سایر تولید کنندگان اقدام به سرمایه گذاری های وسیع در این صنعت نکرده اند.

با وجود تمامی این مسائل، سطح کیفی جعبه سازی در ایران به لطف تولید کنندگان مطرح و بزرگ این صنعت از جمله گروه طراحی و تولیدی سبز - تی سبز، رو به پیشرفت است. مجموعه تی سبز با داشتن ماشین آلات مکانیزه و خطوط تولید مخصوص تولید جعبه با کیفیت، توانسته کیفیت ارائه خدمات در صنعت جعبه سازی را متحول کند. همچنین تا قبل از راه اندازی وب سایت تی سبز به عنوان اولین و معتبرترین وب سایت ارائه خدمات جعبه سازی، هیچ تولید کننده ای اقدام به ارائه قیمت جعبه به صورت شفاف و آنلاین نمی کرد و مجموعه تی سبز، اولین مجموعه تولیدی در تاریخ جعبه سازی ایران است که این سطح از شفافیت در ارائه خدمات و احترام به حقوق مشتری را ارائه می دهد. همچنین با توجه به بالا رفتن قیمت ارز و بسته شدن شرایط واردات جعبه به ایران، تولید کنندگان ایرانی نیز دست به کار شدند و با افزایش توان تولیدی خود، اقدام به تامین نیاز بازار کرده اند. پس از نوسانات ارزی که در سال های 1396 و 1397 رخ داد، می توانیم بگوییم که اوضاع صنعت جعبه سازی بهتر شد و با جلوگیری از واردات جعبه از چین به کشورمان، تولید کنندگان ایرانی قدرت بیشتری پیدا کردند. البته این هم در واقع یک توفیق اجباری بود و قبل از رخ دادن این اتفاق، هیچ نهاد یا ارگانی به فکر ممنوعیت واردات جعبه از چین در راستای حمایت از تولید داخلی نبود.

جعبه سازی یک صنعت پویاست و تولید کنندگان این صنعت، با زحمت، همت و پشتکار خود اقدام به برآورده کردن نیاز کسبه و فعالان اقتصادی ایرانی کرده اند.

آیا سطح کیفی جعبه سازی در ایران خوب است - جعبه سازی

 

در ادامه توجه شما را به بخشی از محصولات با کیفیت تولید شده در مجموعه تی سبز جلب می نماییم.

 

آیا سطح کیفی جعبه سازی در ایران خوب است - جعبه سازی

...

آیا سطح کیفی جعبه سازی در ایران خوب است - جعبه سازی

...

آیا سطح کیفی جعبه سازی در ایران خوب است - جعبه سازی

...

آیا سطح کیفی جعبه سازی در ایران خوب است - جعبه سازی

...

آیا سطح کیفی جعبه سازی در ایران خوب است - جعبه سازی

...

آیا سطح کیفی جعبه سازی در ایران خوب است - جعبه سازی

...

آیا سطح کیفی جعبه سازی در ایران خوب است - جعبه سازی

...

آیا سطح کیفی جعبه سازی در ایران خوب است - جعبه سازی

...

آیا سطح کیفی جعبه سازی در ایران خوب است - جعبه سازی

---

آیا سطح کیفی جعبه سازی در ایران خوب است - جعبه سازی

آیا سطح کیفی جعبه سازی در ایران خوب است - جعبه سازی

سایر اخبار و مطالب مفید:

جعبه های مناسب به عنوان جعبه عطر و جعبه ادکلن

ساخت و تولید جعبه لوازم آرایش

تولید جعبه پذیرایی

قیمت تقسیم کننده جعبه شکلات

اخبار هفتگی مرتبط با تولید و ساخت جعبه در تی سبز - شماره 1

تولید یک مدل جعبه لوازم آرایش جدید

تولید جعبه تسبیح

تولید جعبه جاکلیدی و جعبه جاسوییچی

آینده صنعت تولید جعبه در ایران

ساخت تقسیم کننده برای داخل جعبه

قیمت جعبه سخت و هارد باکس

استعلام قیمت جعبه در تی سبز

جعبه های مناسب به عنوان جعبه شکلات

صفحه مربوط به جعبه های مناسب به عنوان جعبه شکلات در سایت قرار داده شد