تاثیر جعبه و بسته بندی در بازاریابی و فروش محصول

جعبه و بسته بندی محصول همواره به عنوان یک عامل مهم در مسئله ی بازاریابی شناخته شده است. جعبه و بسته بندی به عنوان یک رابط مهم در بازاریابی و فروش محسوب می شود و می توان نقش آن را در جنبه های مختلف بازاریابی از جمله در کمپین های توسعه فروش محصول، ایجاد هویت برند، انعکاس تصویر یک محصول به عنوان نماینده یا پرچمدار یک سری یا گروه از محصولات، توصیف شخصت محصول و خیلی جنبه های دیگر مشاهده کرد. جعبه یا بسته بندی یک محصول معمولا اولین برخوردی است که مشتری با محصولات شما دارد پس در نتیجه شما باید از این که جعبه و بسته بندی محصول شما از کارکرد خوبی برخوردار باشد اطمینان حاصل کنید. فقط با یک بسته بندی خوب است که می توانید از طریق خلق ارزش های برند، تصویرسازی، نوآوری و کارکرد محصول، عملکرد بازاریابی خود را بهبود ببخشید و میزان فروش تان را بالا ببرید. در واقع راه های زیادی برای افزایش تاثیر جعبه و بسته بندی بر ارزش محصول تان وجود دارد.

امروزه، سطح جعبه سازی و بسته بندی تا حد قابل توجهی رشد پیدا کرده و به قدری توسعه یافته که دیگر مفهوم اولیه خود را که همان حفاظت از محصول است را از دست داده. با افزایش تاثیر جعبه و بسته بندی در مسائل بازاریابی، تحقیق و کنکاش در این زمینه هم اهمیت زیادی پیدا کرده است. اهمیت بسته بندی را می توان از جهات مختلفی مورد قضاوت قرار داد. از یک جهت می توان صرفا نوع کارکرد و کاربردی بودن آن را بررسی کرد و از جهت دیگر می توان آن را از جنبه ای کلی تر نگاه کرد و صرفا تاثیر آن را بر روی بازاریابی و فروش محصول بررسی کرد، یعنی بسته بندی که خلق می شود باید ماهیتی چنان مستقل و گیرا داشته باشد که هر محصولی داخل آن قرار بگیرد به خوبی به فروش برسد، چرا که از نظردیدگاه دوم، بسته بندی از اولویت های مهم بازاریابی و فروش به حساب می آید.

طبق گفته ی اُلسِن و جاکوبی در سال 1972، جعبه سازی و بسته بندی یک جنبه ی بیرونی و ظاهری از محصول است و ویژگی است که به راحتی به خود محصول نیز ارتباط پیدا می کند اما در عین حال هم بخشی از محصول فیزیکی و اصلی محسوب نمی شود.

در بسیاری از کتب مرتبط با علم بازاریابی و فروش، بازاریابی به عنوان یکی از بخش های جدایی ناپذیر محصول مطرح شده است و یکی از Pهای موجود در 4P به همین مسئله تخصیص دارد:

چهار پی یا 4P عبارت است از: محصول Product، قیمت Price، مکان Place و توسعه فروش Promotion.

عده ای هم بر این باورند که جعبه و بسته بندی یک محصول نقش بسزای در افزایش سطح فروش آن ندارد. کِلِر در مطلبی در سال 1988 جعبه و بسته بندی را به عنوان یک عامل نه چندان محسوس و مرتبط با خود محصول اصلی در نظر گرفته است. به عقیده ی او نقش اصلی در میزان فروش یک محصول را، پنج ویژگی اصلی محصول تشکیل می دهند از جمله نام محصول، نماد Symbol، لوگو یا جنبه ها ی بصری، شعارها و شخصیت محصول.

در حالی که ممکن است عده ای نقش جعبه یا بسته بندی را صرفا افزایش شانس و میزان فروش محصول داخل آن در نظر بگیرند، اگر ما خود را جای مشتری بگذاریم، می بینیم که جعبه ی یک محصول نقشی کلیدی، راهنما و منبعی از اطلاعات مفید و مرتبط را در رابطه با محصولی که در خود جای داده ایفا می کند.

گفته می شود که بیش از 70 درصد تصمیمات مشتریان برای خرید هر محصولی در هنگام دیدن آن محصول بر روی طبقات فروشگاه گرفته می شوند، پس در نتیجه اگر به دنبال بازاریابی یا فروش هر چه بهتر محصول تان هستید، باید جعبه یا بسته بندی محصول تان را به گونه ای طراحی کنید که از جایگیری برند و نام تجاری شما در کنار سایر محصولات به خوبی حمایت کند و بتواند مزیت رقابتی خوبی را عرضه کند.

حالا بگذارید نگاهی به مزیت های جعبه و بسته بندی کارآمد برای هر کسب و کاری بیاندازیم:

- یک شاخصه ی مهم و محکم از ارزش های کسب و کار، شرکت و برند شما

- بالابرندن تاثیرگزاری در نقطه ی خرید

- ایجاد فرصت های نو در ایجاد کانال های جدید پخش

- رشد در انتقال و تجربه ی استفاده از محصول

به عنوان صاحب هر کسب و کاری باید بدانید که نقش شما صرفا مدیریت فرآیند تولید یا واردات محصول نیست و شما باید از بازاریابی و نحوه ی افزایش فروش محصول خود نیز مطلع باشید. شما به عنوان صاحب یک کسب و کار باید به این نکته توجه داشته باشید که جعبه و بسته بندی هر محصولی، اولین چیزی است که توجه مشتری را به خود جلب می کند و در نتیجه نقشی حیاتی در ایجاد تمایز بین برند و نام کسب و کار شما با سایر رقبای تان ایفا می کند. شما باید هر کاری کنید که جعبه ای بسازید و بسته بندی خلق کنید که نه تنها توجه مشتریان را به خود جلب می کند، بلکه می تواند آن ها به راحتی برای خرید محصول شما مجاب کند.

تحقیقاتی که اخیرا در مورد جعبه و بسته بندی یک محصول شده نشان می دهد که نشانه های بصری و ویژگی های خاص یک جعبه برای راحت تر دیده شدن، تاثیر بسزایی در دیدگاه مشتری نسبت به آن محصول دارد. با گذر زمان که مشتریان باهوش تر و سختگیر تر می شوند و با آگاه تر شدن هر چه بیشتر نسبت به نقش ارتباطی جعبه ی محصول با مشتریان، نقش فزاینده بسته بندی و جعبه سازی به عنوان یک راهکار استراتژیک و راهبردی برای جلب توجه مشتریان قرن بیست یکم را دیگر نمی توان انکار کرد.

بسته بندی - تولید جعبه - جعبه و بسته بندی

مطالب مرتبط

ده دلیل استفاده از جعبه نظم دهنده برای تمیز و مرتب نگه داشتن خانه

چرا نظم دادن به محیط کار مهم است؟

فواید استفاده از جعبه های نظم دهنده

طراحی مهم است: چگونه جعبه و بسته بندی می تواند روی فروش شما تاثیر بگذارد

موارد استفاده از جعبه های نظم دهنده

تاثیر جعبه و بسته بندی در بازاریابی و فروش محصول

اهیمت بسته بندی و جعبه محصول در بازاریابی

جعبه های ساخته شده با ام دی اف MDF خوب هستند یا نه

نظم دهی به محیط با روش فایو اِس 5S

بسته بندی

تولید انواع جعبه برای شرکت ها و سازمان ها